知覚が出来ない差異
This is a carport planned for a residential area in the suburbs of Sakado City, Saitama Prefecture. The structure was added as an extension on the site where the studio of Mitsumasa Kadota, an abstract painter active both in Japan and overseas, is located. The structure functions as the carport and eaves for the entrance and exit of Mr. Kadota’s studio.
埼玉県坂戸市郊外の住宅地に計画されたカーポートです。国内外で活躍する抽象画家の門田光雅氏のアトリエが建つ敷地内に、カーポートとアトリエ出入口の庇の機能を持った建物を増築しました。
CONCEPT
with misalignments of one to two degrees due
1〜2°のズレ
The structure is a simple one, consisting of an irregularly shaped roof that traces the form between the plot boundary and structure, the main building, and the beams and pillars that support the roof. Corrugated Galvalume steel sheets cover the roof, and all other components are made of hot-dip galvanized steel.
The two beams of the X and Y axes do not cross at ninety degrees, but are instead are joined with misalignments of one to two degrees due to the beams and pillars being arranged to accommodate the roof’s irregular shape. These slight misalignments exist at a level almost imperceptible to human senses, and the structure is more expensive than conventional ones owing to materials that deviate from standard specifications. From an economically rational standpoint, these offsets should be corrected. But we boldly held to the original plan.
敷地境界と建物の間の形状をトレースする不整形な形の屋根と、その屋根を支えるための母屋、梁、柱のみで構成されたシンプルな建物です。屋根にはガルバリウム鋼板の波板を葺き、それ以外は全て鋼材に溶融亜鉛メッキを施した部材で構成されています。
不整形な屋根形状に合わせて柱と梁を配置しているため、その取り合い部においてはX軸とY軸の2本の梁が90°で直交せず、各々1〜2°程度ズレて接合しています。この僅かなズレは人の感覚では知覚するのが難しいレベルな上に、使用する部材が規格から外れるためコスト高になり、経済合理性の観点からすれば補正されてしまうものだと考えます。しかし、それをあえて補正せずそのまま計画しました。
to stray outside standard specifications
規格外の選択
The history of architecture has experienced various transformations through technical innovations that have entered society. Prime examples are the recent application of 3D printers to mass-produce architecture and the introduction of design methods that incorporate AI. I believe this is based on the attitude mentality of pursuing the optimal solution for every occasion.
From this perspective, I have chosen for this particular structure to stray outside standard specifications to achieve an almost imperceptible level of misalignment, which contravenes the principle of pursuing the optimal solution. When considering the recent rise in construction costs, the rational decision for an architect would be to correct the structure at the planning stage. However, looking at this project from a different angle will present you with a completely different world.
昨今の3Dプリンターの活用により現実味を帯びてきた建築のマスプロダクション化や、AIを用いた設計手法の導入など、建築の歴史は社会にもたらされた技術革新に呼応し変革を繰り返してきました。それはその時々における最適解を求める姿勢に基づいていたのだと思います。
そのような観点からすると、今回の建物は知覚がほぼ出来ないレベルのズレを実現させるために規格外とする選択をしており、最適解を求めるという姿勢とは真逆の方向に向かうものであります。近年の建設コストの高騰を踏まえれば計画段階においてズレの補正を行うのが建築の設計者としては正しい選択だったと思います。ただ、別の角度から捉えると全く違う世界が見えてきます。
Just like the “Readymade” concept
「Readymade」のように
“Readymade” is a concept advocated by Marcel Duchamp, also known as a founder of contemporary art, through his artwork such as “Fountain” and “L.H.O.O.Q.” The concept presents new value in a target item by replacing the context for it with something completely different.
The structure in this case is remarkably simple, with only a roof, main building, beams and pillars, and could easily have been constructed at a lower cost if the plan had been optimized. However, I renounced this choice and took it upon myself to build some misalignments into the design, just like Duchamp’s “R. Mutt 1917” signature on the “Fountain” urinal or the facial hair etched on Mona Lisa in “L.H.O.O.Q.” I thought that doing so could strip any architectural connotations from this structure and give it value that deviates from architecture.
Furthermore, our client, Mitsumasa Kadota, discovered further value and gave it to the structure from an artist’s perspective. Just like the “Readymade” concept.
現代アートの祖と呼ばれているマルセル・デュシャンが「泉」や「L.H.O.O.Q」などの作品を通じて提唱した概念「Readymade」では、対象となる物の文脈を全く違うものに挿げ替えるということで新たな価値を提示しています。
今回の建物は屋根と母屋、梁、柱のみで構成された非常にシンプルなものであり、最適化を行えばコストを抑え、容易に建設が可能な建物でした。しかし私はその選択を放棄し、デュシャンが「泉」において男性用便器に書き込んだ「R. Mutt 1917」のサインや、「L.H.O.O.Q」でのモナリザの顔に描き込んだ髭をなぞらえて、あえてズレを与えました。それにより建築的な意味合いを剥ぎ取り、建築とは別の価値を与える事が出来ないかと考えたのです。
そして、クライアントである門田光雅氏が、アーティストとしての見地からその別の価値を見出し建物に与えたのでした。まさに「Readymade」のように。
Two Angles
Mitsumasa Kadota
門田光雅
Having a clear “declaration of intent”—such as stating that one is of a minority, or that one has a racial issue—is beginning to play a more significant role in today’s society. Those who are able to make a powerful plea and gain understanding from people are accepted and start taking the initiative to change fundamentals of what matters.
What happens to those who are not as eloquent? What happens to those with invisible pasts and reasons that are difficult to understand? I wonder how many people around the world can distinguish between a nearly black, gray color with just a speck of white in it? People who have been victims of ridicule and bullying due to this “something” that differs from others, “something” which is so subtle that even they do not notice, may be suffering from this difference in color that no one can see.
This March, I launched a company and was able to obtain financing for it. I asked Kunihiko Matsuba, an architect of my generation, to add a carport to my house, but something interesting happened. When a contractor made an estimate based on Mr. Matsuba’s design, the cost was nearly double what was expected. Mr. Matsuba’s design did not use any special materials; in fact, it was a rather stoic and lean design that matches the existing parking space. Naturally, I did not agree with the price and made an inquiry to the contractor, to which I received the following unexpected reply:
“Mr. Matsuba’s blueprints are all misaligned by one or two degrees. This means that everything needs to be done by hand by craftsmen. But there are many ways to lower the price if ready-made products are used.”
I was almost shaking with emotion when I heard these words.
Naturally, ready-made products that can be aligned at ninety degrees can be offered at lower prices because they are easier to duplicate. Also, we can easily imagine that specifications and construction of special angles that are clearly visible would be costly. However, a slight misalignment that is almost imperceivable calls for special effort, friction, and inconspicuous energy. The same could be said about humans and society. Those who cannot speak out or make themselves understood may be tortured by the slight misalignment of one or two degrees, and because this misalignment and difference is not clearly noticeable, the suffering tends to be greater.
I believe there are so many feelings that we have not yet been able to share, and this is a major cause of actions such as intolerance and slander in our present world. I did not expect to come across a visualization of this dilemma, which still eludes us, within the economy.
I think that on this occasion, Mr. Matsuba has transcended the scope of architecture and created a great piece of work that has the potential to raise new perspectives on forthcoming social issues. I am the luckiest man on earth to be able to live with Mr. Matsuba’s masterpiece right in front of me.
Mitsumasa Kadota, November 2022
例えば、私はマイノリティであるとか、私は人種の問題を抱えているとか、明確な「意思表示」が、今日の社会において重要な意味と役割を持ち始めている。強く訴え、理解を確立出来た者が市民権を得て、私たちの大元に働きかける。
上手く言えない者たちはどうなのだろうか。見えない過去や、分かりにくい理由がある者たち。黒にほんの一滴の白が入り込んだ、限りなく黒色に近いグレーを見分けることができる人間が、果たしてこの世に何人いるのだろうか。本人すら中々気付くことのできない「何か」が人と違うという理由で嘲笑やイジメなどを受けたことのある人は、この識別不能な色差に、苦しめられているのかもしれない。
今年3月に、会社を立ち上げて、新しい融資を受けることができ、自宅にカーポートの増設を同世代の建築家の松葉邦彦さんにお願いしたのだが、とても興味深いことが起きた。松葉さんがデザインした図面に対して施工業者が見積もりを行ったところ、想定の倍近い金額になったのである。別段、松葉さんは特殊な材料を使ったというわけでもなく、従来の駐車スペースの形状に合わせた、むしろストイックに無駄の無いデザインを考えてくれていた。無論、価格に納得いかなかった私は、施工業者に問い合わせたところ次のような予想外の答えが返ってきた。
「松葉さんの設計した図面が全て1度か2度ズレているんです。それを職人が全て手仕事で作らないといけない。既製品を使うなら他にいくらでも値段を下げる方法があるのですが」
私はこの言葉を聞いたとき、震えるような感動を覚えた。
確かに、角度を90度に揃えることができるような既製品は、複製が容易なため価格を下げることができる。あるいは見るからに角度のついた特殊な仕様や施工には、コストがかかってしまうことは想像に難くない。しかし、一見気付かないような、ほんの数度の角度のズレにも、むしろ手間や摩擦、見えないエネルギーが必要となる。これは人間や社会に置き換えても同じことが言えるのではないだろうか。大きな声にできないものや、説明が難しいものは、そのたった1度か2度の分かりにくい角度のズレに苛まれているのかもしれなくて、逆にほぼ、そのズレや違いがわからない分、苦しみが大きいのではないか。
私たちにはまだシェアできていない感覚がたくさんあって、そのことが今日の不寛容や、誹謗中傷などの大きな原因となっていると私は考えていて、そのような今日にまだ難解だったジレンマの可視化を、まさか経済の中に発見するとは思いも寄らなかった。
僕は、松葉さんの今回の仕事は、建築の範疇を超えて、これからの社会問題の新しい視点を提起できる、そのような潜在力を秘めた偉大な仕事をされたのだと思っている。松葉さんの傑作を目の前に生活ができる私はこの上なく幸運だ。
2022年11月 門田光雅